Facebook algoritme - tips hoe jij het algoritme voor jou kan laten werken


Post wanneer jouw publiek online is

Recentheid is een ander rangschikking signaal dat ertoe doet wanneer het algoritme selecteert welke berichten moeten worden weergegeven. Hoe nieuwer, hoe beter.

Wanneer is jouw doelgroep online?

B2B-merkberichten presteren het best tussen 9.00 en 14.00 uur op dinsdag, woensdag en donderdag.

B2C-merkberichten presteren het best op maandag, dinsdag en woensdagmiddag.

Uiteraard kun jij dit voor jezelf ook testen door naar de Facebook analytics van jouw pagina te gaan. Hier zie je het bereik van jouw posts en op welke tijdstippen je de meeste views/interactie hebt gehad.

Start gesprekken waardoor mensen met elkaar gaan praten

Volgens Facebook is een van de belangrijkste classificatie signalen van het algoritme of een gebruiker zich eerder met je pagina heeft bezig gehouden. Een classificatie signaal is de manier waarop Facebook het algoritme onderverdeelt. Interactie is er daar één van.

Doordat mensen op jouw pagina actief zijn, vergroot dit het bereik en dit zorgt er ook voor dat jouw toekomstige berichten direct een boost krijgen! Je moet er dus voor werken om te zorgen dat Facebook jouw pagina gaat herkennen en belonen. Je moet hier echter geen misbruik van maken (teveel delen en/of duidelijke trucjes uithalen voor interactie), want Facebook kan hierdoor jouw post lager rangschikken en/of helemaal niet laten zien aan jouw publiek.

Tip: post een nieuwsgierige, grappige, interessante en/of inspirerende post.

Plaats geen inhoud die je een lagere ranking zal opleveren

Hier zijn een paar categorieën waarvan Facebook expliciet heeft verklaard dat jouw pagina onmiddellijk naar beneden wordt gerangschikt:

  • Links naar sites die gestolen inhoud gebruiken zonder toegevoegde waarde

  • Borderline-inhoud (ook bekend als aanstootgevende maar niet verboden inhoud)

  • Verkeerde informatie en nepnieuws

  • Misleidende gezondheidsinformatie of gevaarlijke 'genezingen'

  • Fake-video's of gemanipuleerde video's

Plaats video's van hoge kwaliteit langer dan 3 minuten

In mei 2019 kondigde Facebook aan dat de newsfeed in toenemende mate originele video's zal belonen. (Wellicht heb je dit ook gezien met jouw Instagram stories. Deze hebben ook ineens meer bereik.) Het algoritme vergroot de invloed van deze drie ranking factoren:

  • Loyaliteit en intentie: video's waarnaar mensen zoeken en waarnaar ze terugkeren;

  • Videoduur en weergaveduur: video's die mensen bekijken na de minuut van 1 minuut en die langer zijn dan 3 minuten;

  • Originaliteit: video's die niet zijn hergebruikt uit andere bronnen en die veel toegevoegde waarde hebben.

Als je een videomaker bent op Facebook, houd dan deze richtlijnen in gedachten, zodat je het algoritme precies het soort video geeft dat het wil.

Post vaak en consistent

Volgens Facebook is het waarschijnlijker dat pagina's die posten vaak zinvol zijn voor hun publiek. Daarom is de postfrequentie een ranking-signaal dat van invloed kan zijn op hoe hoog in de newsfeed je posts worden geplaatst.

Tip 1: Maak bijvoorbeeld gebruik van een content kalender, zo houdt je het voor jezelf overzichtelijk.

Tip 2: Maar jouw content aan het begin van de maand. Dit zorgt ervoor dat je niet zonder content komt te zitten en dit houdt jou ook gemotiveerd. Zo hoef je niet achter jezelf aan te lopen en zo kun jij consistent blijven met het posten van content!

Liefs, Peggy

#algortime #Facebook #Facebookalgoritme #Algoritm #Facebooktips #Tips #Tricks #Online

PEGGYLEENDERS.NL

Email: info@peggyleenders.nl
 
OFFERTE AANVRAGEN
Wil je een vrijblijvende offerte aanvragen? Stuur mij een bericht via het contact-formulier hiernaast. Of neem contact met mij op via bovenstaande gegevens.

NEEM CONTACT OP

VOLG MIJ OP FB 

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon

© 2020 DESIGN BY PEGGYLEENDERS.NL | KVK: 50987100 | ALGEMENE VOORWAARDEN | AVG

PL logo-01.png