EHBO(S) Eerste Hulp Bij Online Schrijven


Het is zover: je hebt die tekst maar voor je uit geschoven, maar nu moet je er écht een keer aan beginnen. Maar het lukt maar niet. De minuten kruipen voorbij en je pennenbakje is ineens veel interessanter geworden. Even kijken welke pen nog werkt. Hey, geen koffie meer? Dat moet je dan maar ook even zetten.


Schrijven: wát een fucking drama kan dat soms zijn. Ik weet nog dat ik tijdens mijn opleiding journalistiek liever dóódging dan dat ik een krantenartikel inleverde. Ik zou sówieso in de radio werken. Geloof me: een goede tekst schrijven vond ik ooit ook dramatisch. Tot ik erachter kwam dat het nog makkelijker is dan het bakken van een ei. Goed schrijven is alleen maar toepassen van trucjes. Dus geen stress: hier is mijn Eerste Hulp Bij Online Schrijven.


Mijn naam is Eva en ik ben schrijfcoach. Ik coach ondernemers dus in schrijven, omdat veel mensen hier toch tegenaan lopen. En een copywriter is echt zonde van je geld. Allereerst weet ze niet wie jij bent, welke woorden je gebruikt en waar je vandaan komt. Ten tweede kan je ideale klant of je product binnen een halfjaar 5x veranderen. Ga je dan telkens weer investeren in een copywriter? Dat dacht ik. Dan gaan we liever een dagje naar de sauna, of niet dan!

‘Hoe kom ik niet verkoperig over, maar verkoop ik wel? Hoe komt mijn karakter terug in mijn tekst? Mijn verhalen zijn altijd zo lang! Hoe maak ik ‘m korter?’, nou daar help ik dus bij. Niet met ingewikkelde vaktermen en zeurderige opdrachten, maar met gemak en humor. Schrijven moet leuk blijven. En ja, ook jij kan schrijven.

Online en offline, maakt het iets uit?

Als jij al 15 minuten op Instagram scrolt, weet jij dan nog welke post je als 3e las? Nee. Ik ook niet. Niemand doet dat. Dat zal ik even aan je uitleggen:

De online wereld is gefixeerd op het verzamelen van veel informatie in een snelle tijd. Dan voelt jouw onbewuste brein zich namelijk goed. En dat doet iedereen. Daarom zijn Reels zo’n succes en kun je, zonder dat je het doorhebt, een halfuur op internet aan het surfen zijn.

Dit doet jouw lezer ook bij jouw teksten; het leest snel wat er staat. Nu kun jij met deze informatie 2 dingen doen:

  1. Je bent heel blij dat niemand je teksten blijkbaar écht leest. Thank the lord! En je liep ‘m vanochtend nog te stressen dat je fout met een v schreef!

  2. Oké, blijkbaar scant je lezer je teksten. Hoe beter jij weet wát je lezer wilt lezen, hoe groter de kans is dat ze daadwerkelijk weten wat er in mijn verhaal staat. Nu heb je ze namelijk getriggerd en willen ze meer weten.

Als jij nu denkt: ‘2!!!’, dan leer ik je nu even hoe dat moet.


Zo schrijf ik online

De eerste hulp bij online schrijven begint bij 1, mega-belangrijk onderdeel.


1. Weet voor wie je schrijft.


Als jij flyers schrijft voor een kinderfeestje van Piet van 10 of je moet een menukaart verzorgen voor de hele fractie van de VVD. Tja, dan schrijf je toch andere dingen op. Uiteindelijk ben je bij allebei aan het schrijven. Toch?

Weten voor wie je schrijft. Dat is het meest belangrijk. Daardoor kun je ook beter inspelen op de pijn en verlangens én weet je wat ze willen horen. Terug naar het kinderfeestje van Piet; denk jij dat kinderen geïnteresseerd zijn in welke auto ze mogen rijden en hoe hard-ie gaat? Nee. Ze zijn alleen benieuwd of ze zwemkleding mee moeten nemen, wanneer het is en hoe laat ze worden thuisgebracht. Weten voor wie je schrijft dus.


2. Ik weet niet hoe ik moet beginnen

Dit is een uitspraak die 90% van al mijn klanten zeggen. Maar geen stress: ik help je nu verder!


Niet weten waar je moet beginnen is hetzelfde als wandelen. Als je geen begin- en einddoel hebt, ga je er óf niet aan beginnen, óf eindig je bij de action. Stel jezelf dus de vraag: ‘wat wil ik vertellen?’. Zorg er vervolgens voor dat je dat in 1 zin helder hebt en schrijf vanuit daar. Ook heel handig om onnodige tekst mee weg te halen: als het niet aansluit bij die ene zin, kun je het gewoon weghalen. Dan onderbouwt het namelijk niet! Check vervolgens of het iets is wat interessant is voor je ideale klant en begin met schrijven.

En begin gewoon. Soms moet je even die drempel over om dat einddoel te bereiken, hoe onwennig het ook voelt. Hoe eerder je eraan begint, hoe sneller je er vanaf bent. Let’s go!


3. Mijn persoonlijkheid komt niet terug

Goedemorgen stress om jouw flitsende karakter terug te laten komen in je tekst! Al je conculega’s schrijven zo helder en grappig; waarom lukt dat jou maar niet?

Allereerst: weet wat je karakter is. Ben je grappig? Maak dan gewoon een grapje. Houd je het toch liever zakelijk? Dan doe je dat gewoon. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, toch?

Ten tweede: ik zeg snacks, mijn klant zegt lekkers, een dieetgoeroe zegt ongezonde troep. Moraal: iedereen gebruikt andere woorden. Jij ook. En die woorden onderscheiden jou van elk mens op deze aardbol. Echt waar. Jouw woordenschat is jouw unique sellingpoint. Wat je kan doen is jezelf gewoon een keer opnemen. Hoe leg jij iets uit aan je klant? Welke woorden gebruik jij daarbij? Op welke woorden leg je nadruk?

Luister daar naar en werk het uit. Je antwoord is gelijk helder.

(sidenote: iedereen wordt een beetje misselijk als zij zichzelf terug horen. Ja, dat is echt hoe je klinkt. Laat het je niet tegenhouden om het te zien als iets positiefs. You got this!)