Checklist voor jouw online verkoop funnel!


Weet jij het verschil tussen een customer journey en een funnel?🤓


Wanneer een aankoop een grote impact op je leven heeft, ga je een uitgebreide reis maken. Je denkt veel na over de beslissing en je hebt tijd nodig om alle stappen te verwerken. Denk aan een hoge investering.


Als de aankoop soms klein is, zoals het kopen van snoep, is er hoogstwaarschijnlijk geen reis.. je beslist ter plaatse of je snoep wilt ja of nee.

Wanneer je met funnels werkt, kun je deze funnel in principe over de natuurlijke klantreis van een klant heen leggen.


▶️ Zo versnel je het koopproces

▶️ En probeer je ervoor te zorgen dat ze jou kiezen / voor je winnen, voordat het TIJD is om zelfs ook maar te kiezen.

Bedenk eens hoe jij van volgers klanten maakt.

Heb je een intentionele funnel, of wacht je tot hun natuurlijke klantreis bij jou terechtkomt?


In deze blogpost geef ik je een checklist voor jouw verkoop funnel. Haal hier je voordeel uit :).


Let's dive in!


1. Bepaal het einddoel van jouw funnel


Bij het opzetten van jouw online funnel moet je een al vooraf gedefinieerd einddoel hebben. De gemakkelijkste manier om te weten wat jouw doel is, is jezelf deze vraag te stellen:


"Waarom doe ik dit en wat wil ik hiermee bereiken?"


Op basis van deze vraag en jouw antwoord zul je begrijpen of het jouw uiteindelijke doel is om klanten in te schrijven voor jouw cursus, coaching programma's, mensen in te laten schrijven voor jouw webinar etc.


Misschien wil je je lijst laten groeien? Je hebt nu in ieder geval iets waar jij op kunt focussen en een doelwit.


2. Bedenk de product suite


Nu je het doel hebt, is het tijd om jouw aanbod te ontwikkelen/implementeren. Dit levert leads op die jou zullen helpen je doel te bereiken. Gebruik een bepaalde strategie bij het ontwerpen van jouw aanbod, waarbij je klanten van een gratis lead naar een betalende klant verheft.


De funnel heeft meestal drie essentiële stappen:


De eerste is de aanmeldingspagina, waar je een gratis weggever geef in ruil voor het e-mailadres van een klant. In dit deel kan jij een lijst samenstellen voor jouw e-mailmarketing strategie.


De volgende twee stappen zijn betaalde aanbiedingen. Ook wel de product suite genoemd. De tweede pagina kan een betaalde aanbieding (upsell) zijn ter waarde van een klein bedrag (tussen de € 5,- - €150,-). Deze pagina's moeten achtereenvolgens verschijnen omdat je de urgentie en het momentum gaande wilt houden. Ze zijn namelijk warm en geïnteresseerd in wat je te bieden hebt.


Pak een pen en papier en schrijf vervolgens jouw stappen uit. Je kunt dan beginnen met bepalen wat jouw gratis weggever zal zijn en wat jouw betaalde aanbod zal zijn en hoe de pagina's eruit zullen zien.


3. Maak en geef jouw aanbieding een naam


Zodra je jouw gratis weggever en betaalde aanbod hebt neergezet, moet je beslissen over de inhoud van de weggever of elk aanbod en de naam ervan.


Schrijf voor jezelf 5 punten op waar jouw weggever aan voldoet. Wat staat erin en wat leren mensen van jouw aanbod?


Vervolgens ga je naar jouw tweede aanbod, de eerste betaalde aanbieding. Schrijf 5 voordelen van dat aanbod op.